14 Temmuz 2019 Pazar

Gitti de gelmeyiverdi - Atılay Denizaltısı

14 TEMMUZ 1942 
Hamiyet YÜCESES, 14 Temmuz 1942 günü Moda burnundan beyaz mendili elinde uğurladı eşini. Atılay ve gemisine ruh veren 39 bahriyeli harbe hazırlık kontrolleri için erken saatlerde Moda açıklarından Çanakkale’ye doğru “vira bismillah” diyerek yola çıktı.
Binbaşı Sadi GÜRCAN komutası altında dalışta iken batan ATILAY faciasında 37 denizcimiz 14 Temmuz 1942’de şehit olmuştur.
İsim babasının ATATÜRK olduğu Atılay denizaltı gemimiz İstanbul Taşkızak tersanesinde inşa edilmiş 80 metre boyunda 52 personelli bir denizaltıdır. 
(Cumhuriyet donanmasını güçlendirmek maksadıyla 11 Haziran 1936’da Almanya ile yapılan sözleşme gereği ikisi Alman Krupp Tersanesi’nde, diğer ikisi de Taşkızak Tersanesi’nde inşa edilmek üzere dört adet (üç adet hücum, bir adet mayın denizaltısı) Tip-IX Sınıfı denizaltının siparişi verildi.

Almanya ile yapılan bu sözleşmeden bir ay sonra Türkiye 20 Temmuz 1936 tarihinde Montrö Boğazlar Sözleşmesi’ni imzaladı. Boğazlar üzerindeki Türk egemenliği kabul edildi. Müteakiben İstanbul ve Çanakkale Boğazlarında birer Müstahkem Mevki Komutanlığı ve bu komutanlıklara bağlı olarak da Deniz Komutanlıkları kuruldu.

Almanya 10 Şubat 1937’de iki denizaltıyı kızağa koyarken Türkiye de inşa edeceği ilk denizaltıyı 14 Ağustos 1937 Cumartesi günü Haliç'te kızağa koydu. Bu denizaltı yaklaşık 50 yıl aradan sonra İstanbulTersanelerinde inşa edilecek ilk denizaltı olacaktı. Bunu bir ay sonra 9 Eylül 1937’de kızağa konan ikinci denizaltı takip etti. Dört denizaltının 26-42 ayda inşasının tamamlanarak tecrübeye hazır hale getirilmesi hedeflenmişti. )

Sıra dört denizaltımıza isim vermeye gelince, Mustafa Kemal Atatürk kendi el yazısı ve imzasıyla, 17 Ocak 1938 tarihinde dönemin Başbakanı Celal Bayar’a yazdığı bir not ile isimleri bizzat kendisi belirledi. Son hecelerinden yola çıkarak “Ay” sınıfı olarak tanımlanan denizaltılarımızın isimleri Saldıray, Batıray, Atılay ve Yıldıray oldu. Bu not, dört kara kızın doğum belgesiydi.

ATATÜRK’ün kendi el yazısı ile yapılacak gemilere Atılay, Saldıray, Batıray, Yıldıray adı verilmesini isteyen direktifi Deniz Müzesinde saklanıyor.
Yeni cihazların kontrolü maksadıyla Donanma Komutanlığından istenen gemi 14 Temmuz 1942 günü saat 07.30 sularında Çanakkale’ye gelip demirlemiştir. 
Saat 8.00-9.00 arası yapılan brifingde tecrübelerin nasıl yapılacağı hakkında bilgi alış verişinde bulunulmuştur.
Saat 14.30’da Çanakkale Norto koyunda dalmış ve boğazdan çıkmış bir daha dönmemiştir. Geminin dönmeyişi üzerine deniz komutanı ile ihbar istasyonu komutanı tarafından 3 ve 5 no.lu motorlarla arama yapılmıştır. 
Saat 20.30’da Atılay’ın battı şamandırası bulunmuştur. İhbar istasyonu komutanı Fatih KARAYEL telefonla irtibat kuramamıştır.
Atılay akıntı sebebi ile mayınlı sahaya girmiş antenli mayınlardan bir veya ikisinin patlaması sebebiyle büyük yara ve yaralar açılmış ve gemi su dolmuş, personelin kaybı ile sevk ve idareden mahrum kalmıştır 3. 80 metre derinlikte oluşu nedeni ile geminin ve gerekse mürettebatın kurtarılmasına olanak bulunamamıştır.
Battı şamandırası İstanbul Deniz Müzesinde sergilenmektedir
ATILAY DENİZALTI GEMİSİ ŞEHİT PERSONELİ.
SINIF VE RÜTBESİ
ADI SOYADI
GÖREVİ
Güverte Binbaşı
Sadi GÜRCAN
Komutan
Makine Kıdemli Yüzbaşı
Ahmet TÖRÜN
Başçarkçı
Güverte Yüzbaşı
Sebati TAŞÖZ
II.Komutan
Makine Yüzbaşı
Adnan ERÜL
II.Çarkçı
Güverte Teğmen
Rauf BAYKAL
Stajyer Subay
Makine Gedikli Subayı
Ahmed ATAKAN
SINIF VE RÜTBESİ
ADI SOYADI
Güverte Başgedikli
Hakkı TEZCANLI
Makine Başgedikli
Ziya LODOS
Makine Başgedikli
Necmi SUNAL
Telsiz Başgedikli
Masum ŞEN
Makine Başgedikli
Tahsin DÖNMEZ
Elektrik Gedikli Başçavuş
Fethi YÜCESES
Torpido Gedikli Başçavuş
Hüseyin COŞKUN
Makine Gedikli Üstçavuş
Celal DİNÇER
Makine Gedikli Üstçavuş
Selahattin NARTMAN
Elektrik Gedikli Çavuş
İsmail TOGAY
Güverte Gedikli Çavuş
Nurettin GÜNENÇ
Elektrik Gedikli Çavuş
Sabahattin YAROL
Makine Gedikli Onbaşı
Kemal DAĞAŞAN
Elektrik Gedikli Onbaşı
Agah PERİNA
Telsiz Gedikli Onbaşı
İsmet İSKİL
Makine Gedikli Onbaşı
Ali Rıza BAYKUŞ
Güverte Gedikli Onbaşı
Hasan ŞENTUNA
SINIF VE RÜTBESİ
ADI SOYADI
Güverte Onbaşı
Dilşat ÇAKAL
Güverte Onbaşı
Temel YENİGÜN
Makine Onbaşı
Cemal BAHAR
Makine Onbaşı
Mehmed ÇİLHOROZ
Makine Onbaşı
Mustafa ÖZBEK
Güverte Er
Eyüp KAÇMAZ
Güverte Er
Hasan GÜNEŞ
Güverte Er
İbrahim ERBAŞ
Güverte Er
Enver KARAER
Güverte Er
İsmail YILMAZ
Güverte Er
İlyas ÜNAL
Güverte Er
Halil KÜÇÜK
Makine Er
Hüseyin GENÇER
Makine Er
Mehmed ASLANTÜRK
Makine Er
Temel KÜÇÜKOĞLU
Makine Er
Halil EKİNCİ.
RUHLARINIZ ŞAD OLSUN

Kazayı hatırlatacak tek abide 70’li yıllarda Amasra’da iskelede inşa edilen “Atılay Şehitleri Çeşmesi” oldu.
“Atılay Şehitleri Çeşmesi” mülkiyeti Belediyede olan iskelenin tescilli yapı olması nedeniyle, Karabük Kültür ve Tabiat Varlıkları Koruma Kurulu kararına istinaden 2014 yılında yıkıldı.

Hamiyet YÜCESES’in kocası Fethi YÜCESES Atılay denizatlı gemisinde başçavuş olarak görev yapıyordu.Bu kazadan sonra Hamiyet YÜCESES “ Gitti de gelmeyiverdi ” şarkısını okumuş ve meşhur olmuştur.
Gitti de gelmeyiverdi
Gözlerim yolarda kaldı
Hele nazlım nerde kaldı
Ne zaman ne zaman gelir
Gel a nazlım lahuri şallım
Sağı solu dolaşalım
Ne zaman ne zaman gelir

Beste: Dede Efendi
Güfte: Dede Efendi
Makam: Uşşak
Usul: Aksak
Görüntünün olası içeriği: 3 kişi, gülümseyen insanlar, yazı, su ve açık hava
Form: Şarkı
Seslendiren: Hamiyet Yüceses
https://www.youtube.com/watch?v=Q4ddFymFrNA  Şarkıyı dinleyebilirsiniz.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

1924 Erzurum Depremi ve ATATÜRK

1 EKİM 1924 - ATATÜRK'ün, Erzurum'da "Depremden Zarar Görenlere Yardım Komisyonu"nun çalışmalarını denetlemesi ve fe...