5 Temmuz 2019 Cuma

Horst-Wessel Lied - NAZİ MARŞI


Naziler, Almanya'da iktidarda bulundukları dönemde "DasLied der Deutschen" ve "Horst-Wessel Lied"'i milli marş olarak kullanmışlardır; kutlamalarda, merasimlerde, cenaze törenlerinde ve büyük toplantılarda sürekli olarak bu iki marşa yer vermişlerdir. 

Nazi rejimi altındaki Almanya'da Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi (NSDAP) mensupları, bu marşların çalınması ile birlikte sağ ellerini kaldırarak hep bir ağızdan coşkulu bir şekilde marşlara eşlik etmişlerdir ve marşın sonunda liderleri Adolf Hitler'e ve Nazizm'e övgülerde bulunmuşlardır. 

Gerek Alman milliyetçiliğini vurgulayan sözleri gerek büyük Nazi kitlesel gösterilerin bir parçası haline gelmesi nedeniyle bu marşlar, Naziler tarafından Nazizm ideolojisini kitlelere yayan bir propaganda aracı olarak kullanılmıştır. 

SA 4. Alay 5. Bölük komutanı SA-Sturmführer Horst Wessel, 14 Ocak 1930'da sevgilisi Erna Jänicke'nin evinde Almanya Komünist Partisi'nin muharebe birimi olan Roter Frontkämpferbund'un üyelerinden 
Albrecht Höhler tarafından vuruldu ve 23 Mart 1930'da öldü.
Joseph Goebbels Horst Wessel'i şehit olarak kullanmayı düşündü. Daha önce Wessel tarafından yazılan ve 1929 Ağustos'ta Der Angriff gazetesinde yayımlanan Die Fahne hoch adlı şiir 1 Mart 1930 tarihli Völkischer Beobachter gazetesinde yayımlandı. Bu şiire melodi eklenerek parti üyeleri tarafından okunmaya başlandı ve Wessel'in cenaze töreninde SA üyeleri tarafından okundu. Cenaze töreninden sonra Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi'nin marşı oldu.
Adolf Hitler'in iktidara geçişinden sonra, tıpkı Faşist İtalyası'nın Giovinezza şarkısı gibi Nazi Almanyası'nın de facto milli marşı olarak okundu.
İngiltere'de Oswald Ernald Mosley'nin kurduğu Britanya Faşistler Birliği'nin parti marşı olarak İngilizce şiiriyle okundu. İspanya'da Falanj Partisi tarafından İspanyolca şiiriyle okundu.

Bu marşın İngilizce şiiri, Skrewdriver'in vokalisti Ian Stuart tarafından bestelenip yorumlanan Hail the New Dawn adlı şarkı için de kullanıldı.
Nazi Almanyası'nın yenilgisinden sonra 1945'te Alliierte Kontrollrat (Müttefik Kontrol Konseyi) tarafından yasaklandı. Almanya'da Ceza Kanunu (StGB) 86. maddesi a fıkrası  ile bu şarkının açık yerde okunmasını yasaklandı ve bu yasaklanma günümüzde de yürürlüktedir.

Horst Wessel Marşı yazıldığı dönem itibariyle ele alındığında, marşın sözleri genel olarak güçlenmekte olan komünizmin tehlikesinden, 1919’da Almanya’nın imzaladığı Versay Antlaşması’nın Alman halkına dayattığı ağır şartlardan ve 1929 Dünya Ekonomik Buhranı’nın Almanya üzerindeki olumsuz etkisinden bahsetmektedir.


Sözler içerisinde oluşan gösterilen boyutunda, Almanya’nın düşmüş olduğu tüm bu zor durumlardan Nazizm’in kurtarıcı olarak çıktığı vurgulanmaktadır.


Marşın sunum kodlarında yer alan göstergelerde Nazizm’in, 1929 Ekonomik Buhranı ile beliren ekmek ve iş sorununu yok edeceğini, 1918’de kurulan Weimar Cumhuriyeti’nin Alman halkı üzerinde oluşturduğu tüm yaptırımlara son verip özgürlük getireceğini ve 1919’da imzalan Versay Anlaşması’nın tüm ağır şartlarını ortadan kaldırarak Alman halkı üzerinde oluşturulan köleliğe son vereceğini bildirmektedir.


Diğer yandan, Naziler Weimar Cumhuriyeti’nin aldığı kararlar ve Versay Antlaşması’nın etkileri ile birlikte kapitalizmin Almanya’da egemen olduğunu vurgulamaktadır. Kapitalizm, Alman halkını ekonomik olarak sömüren ve köleleştiren bir sistem olarak gösterilen boyutta sunulmaktadır.

Horst Wessel Marşı yazıldığı dönem itibariyle ele alındığında, marşın sözleri genel olarak  güçlenmekte  olan  komünizmin  tehlikesinden,  1919’da Almanya’nın  imzaladığı Versay Antlaşması’nın Alman halkına dayattığı ağır şartlardan ve 1929 Dünya Ekonomik Buhranı’nın Almanya  üzerindeki  olumsuz etkisinden  bahsetmektedir. Sözler içerisinde oluşan  gösterilen  boyutunda,  Almanya’nın  düşmüş  olduğu  tüm  bu  zor  durumlardan Nazizm’in kurtarıcı olarak çıktığı vurgulanmaktadır. Marşın sunum kodlarında yer alan göstergelerde Nazizm’in, 1929 Ekonomik Buhranı ile beliren ekmek ve iş sorununu yok edeceğini, 1918’de kurulan Weimar Cumhuriyeti’nin Alman halkı üzerinde oluşturduğu tüm yaptırımlara son verip özgürlük getireceğini ve 1919’da imzalan Versay Anlaşması’nın tüm  ağır  şartlarını  ortadan  kaldırarak  Alman  halkı  üzerinde  oluşturulan  köleliğe  son vereceğini bildirmektedir. Diğer yandan, Naziler Weimar Cumhuriyeti’nin aldığı kararlar ve Versay Antlaşması’nın etkileri ile birlikte kapitalizmin Almanya’da egemen olduğunu vurgulamaktadır. Kapitalizm, Alman halkını ekonomik olarak sömüren ve köleleştiren biristem olarak gösterilen boyutta sunulmaktadır.






Almanca orijinali
Türkçe (amatör çeviri)
Die Fahne hoch! Die Reihen fest geschlossen!
SA marschiert mit mutig-festem Schritt.
Kam'raden, die Rotfront und Reaktion erschossen,
Marschier'n im Geist in uns'ren Reihen mit.
Die Straße frei den braunen Bataillonen.
Die Straße frei dem Sturmabteilungsmann!
Es schau'n aufs Hakenkreuz voll Hoffnung schon Millionen.
Der Tag für Freiheit und für Brot bricht an!
Zum letzten Mal wird nun Appell geblasen!
Zum Kampfe steh'n wir alle schon bereit!
Bald flattern Hitlerfahnen Uber allen Strassen.
Die Knechtschaft dauert nur noch kurze Zeit!
Die Fahne hoch! Die Reihen fest geschlossen!
SA marschiert mit ruhig-festem Schritt.
Kameraden, die Rotfront und Reaktion erschossen,
Marschieren im Geist in unseren Reihen mi
Sancak yukarı! Saflar kapalı!
SA sessiz ve sağlam adımlarla ilerliyor.
Kızıl Cephe ve gericiliğin öldürdüğü yoldaşımız.
Ruhuyla yanımızda, saffımızda yürüyor.
Sokaklar kahverengi taburlar için serbest.
Sokaklar hücum kıtalarına açık.
Umut dolu milyonlar gamalı haça bakıyor.
Ekmek ve özgürlüğün günü doğuyor.
Son defa olarak içtima borusu çalacak.
Nihai kavga için hepimiz hazırız.
Yakında her sokakta Hitler'in bayrağı dalgalanacak.
Köleliğin bitişine çok az kaldı.
Sancak yukarı! Saflar kapalı!
SA sessiz ve sağlam adımlarla ilerliyor.
Kızıl Cephe ve gericiliğin öldürdüğü yoldaşımız.
Ruhuyla yanımızda, saffımızda yürüyor.


Kaynaklar

Çankaya,  Erol  (2008).  İktidar  Bu  Kapağın  Altındadır.  Gösteri  Demokrasisinde Siyasal Reklamcılık, İstanbul:Boyut Yayın Grubu.

Delarue,  Jacques (2013).  Gestapo, Doğuşu,  Yükselişi  ve  Çöküşü. Çev: Muzaer Sever. 2. Baskı, İstanbul: Asur Yayınları.

Dennis, B. David (2002). “Honor Your German Masters”: The Use and Abuse of Classical Composers in Nazi Propaganda, Journal of  Political and Military Sociology,

30(2), 273.

Devran, Yusuf (2003). Siyasal  Kampanya  Yönetimi:  Mesaj,  Strateji ve  Taktikler, İstanbul: And Yayınları.

Eberle,  H.,  &Uhl,  M.  (2017).  Hitler  Kitabı. Çev:  Mustafa  Tüzel.  İstanbul:  Alfa

Yayınları.

Erkman, Fatma (1987).Göstergebilime Giriş, İstanbul:Alan Yayıncılık.

Erol, E. G., Cerrahoğlu, N., & Çakı, C. (2017). Hitler Dönemi Eğitim Yapısındaki Otokrasinin  Eleştirisi:  Die  Welle  Filmi  Üzerine  Göstergebilimsel  İnceleme,  IX.

Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi, Ordu, 1234-1249.

Fawcett, Bill  (2011). Tarih Boyunca Yalan ve Propaganda.  Çev: Nuray  Önoğlu. İstanbul: Hitkitap.

Fiske, John (2014). İletişim  Çalışmalarına Giriş. Çev: Süleyman İrvan. İstanbul: Pharmakon Yayınları.

Fordham University (2018), https:// sourcebooks. fordham. edu/mod/ horstwessel. asp. Erişim Tarihi:  20.02.2018.

Geisler, E. Michael (2005). National Symbols, Fractured Identities: Contesting the National Narrative. USA: UPNE.

Guiraud, Pierre (1994). Göstergebilim. Çev: Mehmet Yalçın. Ankara:İmge Kitabevi.

Güngör, Nazife (2013). İletişim - Kuramlar-Yaklaşımlar, İstanbul: Siyasal Kitabevi

Hitler, Adolf (2004). Kavgam. Çev: Oktay Ertaş. İstanbul: Beta Yayınları.

Jowett, G. S., & O’donnell, V. (2014). Propaganda & Persuasion, USA: Sage.

Karkın,  M.  ve  Haşhaş,  S.  (2014).  “Geleneksel  Türk  Halk  Müziğinde  Tür Sınıfandırmaları,  Terminoloji  Ve  Ayak  Kavramı  Konuları  Üzerine  Bir  Araştırma”,

Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Elektronik Dergisi, Sayı 10, S.122-124.

Kater, H.  Michael (1999).  The Twisted Muse: Musicians  and Their  Music in  the Third Reich, USA: Oxford University Press.

Kater, H. Michael (2003). Dierent Drummers: Jazz in the Culture of Nazi Germany. USA: Oxford University Press on Demand.

Kershaw, Ian (2007). Hitler, 1889-1936: Hubris. Çev: Zarife Biliz. 1. Cilt. İstanbul: İthaki Yayınları.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

1924 Erzurum Depremi ve ATATÜRK

1 EKİM 1924 - ATATÜRK'ün, Erzurum'da "Depremden Zarar Görenlere Yardım Komisyonu"nun çalışmalarını denetlemesi ve fe...