13 Haziran 2019 Perşembe

ATATÜRK ve Pedagoji Profesörü John Dewey

Atatürk, 15.Ekim.1923’te Fransızca bir mektup yazdı, Columbia Üniversitesi Pedagoji Profesörü John Dewey’i Türkiye’ye çağırdı.
1924’te geldi Dewey. Haftalarca incelemeler yaptı, Atatürk’e bir rapor sundu.
Dewey kimdi?
Dewey zamanının filozoflarındandı ! 
Dewey Amerikan Eğitim Sistemi’nin kuran kişiydi. “Amerika’nın yetiştirdiği değil, Amerika’yı yetiştiren adam”dı. Çin ve birçok ülke Filozof Dewey’in eğitim vizyonundan yararlandı.
Köy Enstitüleri’ni hayata geçiren Tonguç ve Yücel olsa da, fikir babası John Dewey’di.
Sonraki senelerde Türkiye’deki Köy Enstitülerini görünce ‘hayalim gerçek oldu, dünya bu modeli uygulamalı’ dedi.
Osmanlı’dan miras tek üniversite Darülfünun vardı, liseler kısıtlıydı, köylerde okul yoktu. Atatürk eğitim sorununa çözüm aradı. Dewey’den rapor hazırlamasını istedi.
Öğrenci Andı Filozof Dewey’in önerisiyle gerçekleşti.
Bizdeki Öğrenci Andı’nın benzerini, ABD’de 1892’de Francis Bellamy Bağlılık Andı adıyla yazdı.
ABD eğitim sistemine bu andı Dewey soktu.
Bu Ant, ABD’de her sabah öğrenciler okula girmeden önce 126 yıl boyunca okutulmaktadır.
Kaldırılması dahi gündeme gelmedi.
Bizde 1933’te uygulamaya konan, sözlerini dönemin Milli Eğitim Bakanı Reşit Galip yazdı.
Bu ant gibi benzer antlar, benzer marşlar birçok ülkede bulunmaktadır. Sadece Türkiye’ye özgü değildir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

1924 Erzurum Depremi ve ATATÜRK

1 EKİM 1924 - ATATÜRK'ün, Erzurum'da "Depremden Zarar Görenlere Yardım Komisyonu"nun çalışmalarını denetlemesi ve fe...